Przepisy związane z prawem jazdy w Polsce sukcesywnie dążą do harmonizacji z normami proponowanymi przez Unię Europejską, a już w 2024 roku możemy się spodziewać kolejnych roszczeń. Unia Europejska wyraźnie dąży do wprowadzenia bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących prawa jazdy w związku z wiekiem kierowcy, co budzi zrozumiałe zaniepokojenie. Kto zatem będzie dotknięty tymi zmianami?

Unia Europejska od dłuższego czasu podejmuje wysiłki w celu ograniczenia liczby wypadków drogowych. Wizja, która przyświeca temu przedsięwzięciu, to „Wizja Zero”, która zakłada ambitny cel – eliminację ofiar śmiertelnych na drogach w całej Unii Europejskiej. Jednym z kluczowych elementów tej inicjatywy jest ujednolicenie oraz zaostrzenie przepisów dotyczących regularnych badań zdolności kierowców do prowadzenia pojazdów. W efekcie, wiele osób może obawiać się, że ich uprawnienia do kierowania pojazdem będą podlegać nowym rygorom i ograniczeniom ze względu na wiek.

Wymiana prawa jazdy. Polska dołączy do państw UE?

Europejska Rada Bezpieczeństwa w Transporcie (ETSC) zaznacza, że obecnie jednym z wyraźnych problemów w Unii Europejskiej jest istnienie znacznych różnic w przepisach dotyczących zdrowia kierowców. Przepisy te są w UE stosowane w sposób zróżnicowany, gdzie niektóre kraje podejście do spraw związanych z kondycją kierowców traktują w sposób bardziej liberalny, podczas gdy inne wprowadzają znacznie bardziej rygorystyczne regulacje. Na przykład, w wielu państwach członkowskich UE, szczególnie w odniesieniu do kierowców starszych, funkcjonują obowiązkowe, regularne badania mające na celu potwierdzenie zdolności do bezpiecznego prowadzenia pojazdu.

Problemem jest brak jednolitych wytycznych w tej kwestii, co generuje pewne niekonsekwencje i różnice w podejściu między krajami członkowskimi. ETSC podkreśla potrzebę bardziej spójnych regulacji w całej UE, aby podnieść standardy bezpieczeństwa na drogach i zapewnić jednolite warunki dla kierowców w zakresie kontroli zdolności do prowadzenia pojazdów. Harmonizacja tych przepisów może pomóc w zapewnieniu większego bezpieczeństwa na europejskich drogach i bardziej spójnego podejścia do badania zdolności kierowców, niezależnie od kraju, w którym mieszkają.

Kierowcy pod lupą lekarzy. Kto musi się obawiać?

W Polsce od pewnego czasu kontynuowane są zmiany w przepisach ruchu drogowego, które mają na celu dostosowanie ich do standardów Unii Europejskiej. Jedną z tych zmian było zakończenie wydawania bezterminowych praw jazdy. Obecnie przyznaje się je na okres maksymalnie 15 lat, a jeżeli lekarz stwierdzi jakiekolwiek problemy zdrowotne, to okres ten może być jeszcze krótszy. To jednak tylko jeden z kroków podejmowanych w tym kierunku. Teraz na szczególną uwagę zostają wzięci starsi kierowcy.

Zmiany w przepisach ruchu drogowego w Polsce mają na celu zapewnienie większej spójności z wytycznymi Unii Europejskiej. Jednym z widocznych efektów tych zmian jest zakończenie praktyki wydawania bezterminowych praw jazdy, zastępując ją okresem maksymalnie 15 lat. W przypadku wystąpienia problemów zdrowotnych, okres ten może być jeszcze bardziej ograniczony. Niemniej jednak, polskie przepisy ruchu drogowego nadal podlegają ewolucji, a obecnie skupiają się na aspekcie starszych kierowców.

Prawo jazdy będzie zabierane

W coraz większym stopniu słychać, że Unia Europejska planuje wprowadzić bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące kierowców powyżej 65. roku życia już w 2024 roku. Konkretnie, osoby w wieku 65 lat i starsze, które składają wniosek o przedłużenie prawa jazdy, będą poddawane specjalnym badaniom. Te badania będą obejmować testy dotyczące zdolności koncentracji oraz kondycji psychicznej. Jeśli wyniki tych badań wskażą, że kierowca nie jest w stanie bezpiecznie prowadzić pojazdów, to jego prawo jazdy zostanie mu odebrane.

Nowe surowe warunki przyznawania prawa jazdy staną się rzeczywistością w całej Unii Europejskiej. Jednym z kwestionowanych aspektów jest wiek kierowców, którzy będą poddawani tym testom. Mogą to być osoby w wieku 65 lat, choć istnieją również pomysły, aby rozważyć kontrolowanie kierowców w wieku 70 lat i starszych.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version