Kupno samochodu używanego to moment, który często wzbudza obawy i stres. Dla wielu osób stan licznika kilometrów staje się kluczowym elementem decydującym o zakupie. Jednak oszuści nie śpią, a rozpowszechnienie praktyki manipulacji licznikiem stanowi wyzwanie dla wielu nabywców. Jak więc ochronić się przed oszustwem i jak rozpoznać, że samochód ma kręcony licznik? Oto niezawodna lista wskazówek dla każdego laika.

Pułapka na rynek wtórny

W Polsce i nie tylko, kupując samochód używany, wiele osób unika aut z dużym przebiegiem. 200 tysięcy kilometrów to często magiczna granica, która budzi obawy wielu kierowców. Niestety, nielegalni handlarze chętnie wykorzystują te obawy, dokonując manipulacji na licznikach. Warto więc być czujnym i świadomym, że praktyka ta występuje nie tylko w Polsce, lecz także na rynkach zachodnioeuropejskich.

Walka z oszustwem

W Polsce podjęto już działania mające na celu ograniczenie przypadków manipulacji licznikami. Badanie techniczne oraz baza danych historiapojazdu.gov.pl są kluczowymi narzędziami w tej walce. Jednak importowane samochody, zwłaszcza z zachodu Europy, mogą stanowić wyzwanie dla naszych systemów kontroli. Niemcy, z których importujemy wiele pojazdów, także borykają się z problemem kręconych liczników.

Sposoby wykrycia oszustwa

Wybierając się na oględziny potencjalnego samochodu, warto zabrać ze sobą kogoś, kto zna się na rzeczy. Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości, warto skorzystać z usług warsztatu lub eksperta, który pomoże ocenić stan pojazdu. Jak więc rozpoznać, że licznik został manipulowany?

  1. Stan silnika: Wycieki, nierówna praca lub inne nieprawidłowości w pracy silnika mogą wskazywać na duży przebieg oraz konieczność kosztownych napraw.
  2. Stan skrzyni biegów: Zauważalne wycieki oleju lub inne oznaki zużycia skrzyni biegów mogą świadczyć o długotrwałym użytkowaniu pojazdu.
  3. Stan wnętrza: Zmechacona kierownica, zniszczona tapicerka czy wytarte plastiki mogą świadczyć o intensywnym użytkowaniu pojazdu.
  4. Uwaga na detale: Deformacje czy zbyt duże szpary między poszczególnymi panelami karoserii mogą sugerować wcześniejsze naprawy lub manipulacje.
  5. Numer VIN: Sprawdzenie numeru identyfikacyjnego pojazdu może ujawnić różnice między specyfikacją fabryczną a rzeczywistym stanem pojazdu.

Walka z kręconymi licznikami to niełatwe zadanie, jednak świadomość i rozwaga mogą uchronić przed nieprzyjemnymi niespodziankami przy zakupie samochodu używanego. Warto korzystać z dostępnych narzędzi kontrolnych i być czujnym na wszelkie nieprawidłowości, które mogą wskazywać na próbę oszustwa. Inwestycja w samochód używany może być bezpieczna i satysfakcjonująca, pod warunkiem dokładnej oceny i świadomego podejścia do procesu zakupowego.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version