Unia Europejska planuje zaostrzyć przepisy dotyczące prowadzenia pojazdów przez osoby powyżej 70 roku życia. Zgodnie z propozycjami Brukseli, seniorzy będą musieli regularnie udowadniać, że nadal posiadają zdolność do prowadzenia pojazdów.

Według obecnych przepisów w większości krajów Unii Europejskiej, kierowcy powyżej 70 roku życia muszą jedynie co kilka lat udać się na badania lekarskie, które pozwalają im przedłużyć ważność prawa jazdy. Jednakże, zgodnie z nowymi propozycjami, oprócz badań lekarskich, seniorzy będą musieli przejść także test psychologiczny oraz praktyczny egzamin z jazdy samochodem.

Celem takiej regulacji jest poprawa bezpieczeństwa na drogach i zapobieganie wypadkom spowodowanym przez osoby starsze, które mogą mieć problemy z koordynacją ruchową, widzeniem lub słuchem. Wraz ze wzrostem liczby osób starszych w Unii Europejskiej, problem bezpieczeństwa na drogach staje się coraz ważniejszy, co zmusiło Unię Europejską do podjęcia działań na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.

Oczywiście, nowe przepisy dotyczące prawa jazdy po 70 roku życia spotykają się z różnymi opiniami w społeczeństwie. Jedni uważają, że to rozwiązanie jest potrzebne i skuteczne, inni uważają, że to naruszenie praw seniorów do swobody i mobilności. W każdym razie, nowe przepisy będą musiały być wdrożone przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, a zanim to nastąpi, muszą być jeszcze dokładnie omówione i uzgodnione.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Wśród proponowanych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z nich. Przeprowadzane co pięć lat badania, mające na celu ocenę zdolności starszych kierowców do prowadzenia pojazdów, są przedmiotem kontrowersji, ale uważane są za kluczowe w kontekście zapobiegania wypadkom drogowym.

Kierowcy starsi, pomimo doświadczenia i znajomości zasad ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego właśnie wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia byłoby bardzo ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Tego typu testy pozwoliłyby ocenić umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznej ich sprawności, odebrać im prawo jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).

Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.

Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.

Inwestowanie w rozwój technologii mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach jest niezwykle istotne. Systemy takie jak automatyczne hamowanie awaryjne czy asystent pasa ruchu mogą znacząco zmniejszyć ryzyko wypadków drogowych. Automatyczne hamowanie awaryjne wykrywa sytuacje, w których istnieje ryzyko zderzenia z przeszkodą lub innym pojazdem i samodzielnie podejmuje działania w celu zatrzymania lub zminimalizowania kolizji. Natomiast asystent pasa ruchu monitoruje pozycję pojazdu względem linii ruchu i w razie potrzeby wspomaga kierowcę w utrzymaniu właściwej pozycji na drodze.

Dzięki tym technologiom możliwe jest skuteczne zmniejszenie liczby wypadków drogowych, bez konieczności wykluczania żadnej grupy społecznej z korzystania z własnych pojazdów. Jest to istotne, ponieważ zapewnienie bezpieczeństwa na drogach powinno być priorytetem dla społeczeństwa jako całości. Wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych może również przyczynić się do poprawy efektywności transportu i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne, na przykład poprzez redukcję liczby wypadków spowodowanych przez czynniki ludzkie.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

84 komentarze

  1. Młodzi są niebezpieczniejsi i to oni powinni przechodzić testy psychologiczne i mieć czasowe prawo jazdy np na 5 lat i tak samo z brawurową jazdą niebezpieczną przekraczaniem prędkości,pobiciami i innymi przez młodych oj lista długa bardzo długa ,starszemu na drugi świat się nie spieszy chce bezpiecznie jeździc

      • Moim zdaniem to jest początek pozbawiania ludzi samochodów poprzez zabieranie prawa jazdy starszym a później zabiorą się i za młodych i tak do 35 roku. Samochodów na ulicach i drogach będzie mało i jaśnie książęta będą jeździć jak po własnym folwarku. Niech ich szlag ….

  2. Absurd !!! biorąc pod uwagę że np. w Niemczech wiek emerytalny ( pełen) osiąga się dopiero w wieku 67 lat ( a są nawet spekulacje że powinien zostać podniesiony,) czyli do 67 roku życia jest się pełno wartościowym człowiekiem w 100%, i nagle po 3 latach niedojdą !!!!
    Ponadto kraje europejskie wprowadzają pozwolenia na najróżniejsze narkotyki , np. żeby czarny rynek handlu nimi zniwelować , bo skarbówka traci swoje miliony które jako marzą wpłynęłyby do kasy!
    Moim zdaniem lepszy dziadek za kierownicą , niż ćpun czy narkoman!

  3. ten swiat nie jest dla starych ludzi niech pamietaja o tym ci ktorzy takie prawa ustalaja. (wy tez bedziecie starzy)

    • Brak słów, seniorzy się nie liczą, zwłaszcza w opiniach młodych. To co chcą zrobić to jest hańbiące i upokarzające.

  4. a za jakiś czas czerwona Bruksela ogłosi że kobiety będą jako jedyne mogły prowadzić pojazdy bo mężczyźni robią większość wypadków i wykroczeń drogowych. Następnie i im zabroniom bo wprowadzą auta autonomiczne i ludzie jako kierowcy są bardziej niebezpieczni.

  5. A dlaczego przed pierwszym kursem na prawo jazdy nie sprawdzą się: czy kandydat na kierowcę jest alkoholokiem, narkomanek, miał próby samobójcze, czy jest mordercą, czy wogule jest normalny. Badania psychotestami powinny obejmować wszystkich.

  6. Tak, poproszę o statystykę. Kto jest autorem najczęstszych wypadków. Wiek i płeć. Odczepcie się od seniorów, którzy jeżdżą wolniej, bo się nigdzie nie spieszą i ostrożniej, bo cenią życie.

  7. I bardzo dobrze. Dobrze wyczułem dzisiaj starego dziada wyjechał mi z podporzadkowanej przed maskę. Jechałem przepisowo. Zmuszony aby uniknac kolizji wyprzedziłem go na podwójnej ciągłej mijając go rozmawiał przez telefon. Jestem ZA!!!

    • samotna emerytka on

      ” dziada”???
      Ty też będziesz „starym dziadem” o ile doczekasz.
      Szanuj starość-bo to twoja przyszłość, nie ubliżaj tym co cię wychowali i na ciebie kiedyś pracowali
      Kto w taki sposòb traktuje starszą osobę, kiedyś los mu odpłaci.

  8. Jako kierowca z 45 letnim stażem na podstawie codziennej obserwacji moich rówieśników ( ja 73 ) uważam tę decyzję za słuszną ze względu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym a także bezpieczeństwo samych seniorów. Zgadzam się, że konieczne są równoległe działania ograniczające bezmyślna brawurę młodych- gniewnych.

    • A czy młodzi kierowcy w samochodach,motocyklach, rowerach chulajnogach ze słuchawkami na uszach i ze smartfonami w rękach podczas jazdy są bezpieczniejsi ? Od tych 70 latków? Owszem chorym można być w kaxdym wieku.

    • zgadzam się, starsi ludzie z zaawansowaną karataktą prowadzą samochody stanowiąc zagrożenie dla innych
      a prawo jazdy powinni dostawać młodzi dopiero od 30 roku życia, za dużo jest brawury

  9. Konstytucja jest jedna – taka sama dla wszystkich.
    Proponuję, żeby wszystkich po 70 tce zamykać do kicia, niezależnie od tego czy spowodowali wypadek czy nie.
    I to jeszcze odpłatnie. Huraaaa.

  10. A czy ktoś pomyślał jak by wyglądało życie seniorów mieszkających na peryferiach miast. Jak zrobią zakupy, opłacą media. My jeździmy samochodem od 1988r. bezwypadkowo. Odebranie nam prawo jazdy to odebranie nam życia.

  11. Przecież statystyki jasno wykazują,że to osoby młode powodują najwięcej najcięższych wypadków, seniorzy powodują ułamek zdarzeń drogowych i są to zazwyczaj niegroźne stłuczki. Więc niech się zajmą przeprowadzaniem psychotestów młodym kierowcom i dadzą spokój seniorom.

    • Ja jestem po 70, prowadzę samochód 1978 roku. Zero wypadków, i jakich kolejek stłuczek, kolizji drogowych, karta czysta. Teraz mam oddać prawo jazdy. To nie sprawiedliwe. Totalna głupota.

  12. Dokładnie, zabrać prawo jazdy i wprowadzić zakas wchodzeniu emerytom do sklepów, bo przez nich są duże kolejki dlatego że się gramolą, zakaz przejścia przez jednię też bym emerytom wprowadził, przez nich są wypadki na przejściach dla pieszych, nie dowidzą nadjeżdżająch samochodów i wchodzą na jezdnię.

Napisz Komentarz

Exit mobile version