Parlament Europejski zatwierdził nową ustawę, która ma na celu zwiększenie wykorzystania zaawansowanych biopaliw lub wodoru w sektorze lotniczym, zgodnie z preferencjami biurokratów.

Ta inicjatywa jest częścią eko-pakietu „Fit for 55”, którego celem jest obniżenie emisji gazów cieplarnianych w UE o co najmniej 55% do 2030 roku w porównaniu do poziomów z 1990 roku oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Nowe przepisy mają zachęcać sektor lotniczy do stosowania bardziej zrównoważonych paliw w celu ograniczenia emisji. Jednak dla przeciętnego obywatela oznacza to, że będzie musiał płacić więcej za różne usługi, w tym za podróże lotnicze.

POLECAMY: Czarzasty straszy katastrofą klimatyczną i proponuje drastyczne rozwiązania w ramach planu FitFor55

Europosłowie ustalili harmonogram dostarczania ekologicznej mieszanki paliwa lotniczego, nakładając obowiązek na unijne lotniska i dostawców, aby od 2025 roku co najmniej 2% paliw lotniczych było ekologicznych, a udział ten miał rosnąć co pięć lat: 6% do 2030 roku, 20% do 2035 roku, 34% do 2040 roku, 42% do 2045 roku i 70% do 2050 roku. Ponadto określona część mieszanki paliwowej (1,2% do 2030 roku, 2% do 2032 roku, 5% do 2035 roku, stopniowo osiągając 35% do 2050 roku) musi zawierać paliwa syntetyczne, takie jak e-kerosen. Nowe przepisy obejmują paliwa syntetyczne, niektóre biopaliwa pochodzące z resztek rolniczych lub leśnych, alg, bioodpadów, zużytego oleju spożywczego lub niektórych tłuszczów zwierzęcych. Paliwa lotnicze pozyskiwane z recyklingu gazów odlotowych i odpadów tworzyw sztucznych również kwalifikują się jako ekologiczne.

POLECAMY: Afera w prywatnym przedszkolu we Wrześni. Dzieciom podawano do zjedzenia żywe owady?

Jednak paliwa oparte na paszach i roślinach spożywczych, a także paliwa pochodzące z materiałów palmowych i sojowych nie będą uważane za ekologiczne, ponieważ nie spełniają kryteriów zrównoważonego rozwoju. Włączono natomiast odnawialny wodór jako część zrównoważonej mieszanki paliwowej, co jest obiecującą technologią mogącą przyczynić się stopniowo do dekarbonizacji transportu lotniczego.

POLECAMY: Rząd Morawieckiego podobnie jak Trzaskowski szykuje Polakom robaczane risotto

W celu promowania dekarbonizacji sektora lotniczego, europosłowie postanowili wprowadzić od 2025 roku unijne oznaczenie efektywności środowiskowej lotów. Linie lotnicze będą mogły informować pasażerów o oczekiwanym śladzie węglowym na pasażera i oczekiwanej wydajności CO2 na kilometr. To umożliwi pasażerom porównanie efektywności środowiskowej różnych linii lotniczych na tej samej trasie.

POLECAMY: Zalecenia agendy C40 w zakresie zniewolenia ludzkości zdaniem Zielińskiej pomogą zabezpieczy klimatycznie nasz świat

Nowe przepisy dotyczące zrównoważonych paliw lotniczych zostały przyjęte przez Parlament Europejski z przewagą 518 głosów za, przy 97 głosach przeciwnych i 8 wstrzymujących się. Po zatwierdzeniu przez Radę UE, nowe przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2024 roku, z niektórymi przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2025 roku.

POLECAMY: Kaczyński reaguje na plany Trzaskowskiego w zakresie realizacji agendy C40 Cities [VIDEO]

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w swojej dziedzinie - Publicysta, pisarz i działacz społeczny. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku dla międzynarodowych wydawców. Przez ponad 30 lat zdobywa swoje doświadczenie dzięki współpracy z największymi redakcjami. W swoich artykułach stara się podejmować kontrowersyjne tematy i prezentować oryginalne punkty widzenia, które pozwalały na głębsze zrozumienie omawianych kwestii.

Napisz Komentarz

Exit mobile version